Carport aus polen zaprasza klientów z Polski i Niemiec!

Podstawową ideą zwiększania mocy produkcyjnych tartaków zwanych carport aus polen było umożliwienie społecznościom wiejskim produkcji własnej tarcicy na cele mieszkaniowe. Mobilny tartak przekształca kłody w tarcicę w miejscach, gdzie nie ma dostępnych maszyn do ciągnięcia lub rozbijania lub gdzie teren jest niedostępny z powodu braku dróg. Aby sprostać wymaganiom, trak jest lekki i przenośny, z prostą technologią i potrzebami konserwacyjnymi. Tartaki kupują wiejskie klany, które rzadko mają doświadczenie w tartaku lub wycince. Chociaż dostawa tartaku obejmuje obowiązkowe trzytygodniowe szkolenie dla użytkowników tartaku, to poziom umiejętności obsługi wyrębu i piłowania jest bardzo niski. To, w połączeniu z dużą liczbą tartaków, wywołało pytania o wpływ, jaki tartak, czyli carport aus polen, może mieć na lasy w PNG, oraz o to, czy istnieją potrzeby i możliwości skierowania działań w kierunku bardziej racjonalnego wykorzystania surowców. Powszechnym sposobem użytkowania tartaku jest zabranie go na miejsce w lesie w pobliżu drogi i wycięcie terenu wokół tartaku.

Promień zrębu zwykle wynosi około 50 metrów, w zależności od zdolności załogi do toczenia kłód na miejscu cięcia. Ten sposób wykonywania zrębów może powodować problemy, jeśli zaniedbuje się ponowne zalesianie zrębu. Zręby są zwykle zlokalizowane w miejscach, gdzie dostępne są kłody dobrej jakości. Zresztą Tartak na granicy z Niemcami, czyli carport aus polen, nie posiada właściwości technicznych do produkcji tarcicy najwyższej jakości, dlatego surowiec do tartaku powinien być raczej niskiej jakości; wysokiej jakości kłody należy kierować do tartaków, które mają wyższą jakość produktu końcowego. Zebrano niewiele informacji na temat wykorzystania mobilnego tartaku carport aus polen. Informacje o produktywności, zapotrzebowaniu na siłę roboczą i jakość tarcicy, a także o poziomie umiejętności tartaków opierają się głównie na opiniach, a nie na odpowiednich badaniach. Dlatego też Wydział Pozyskiwania i Transportu Leśnictwa z Kostzynie przeprowadził niniejsze badanie, aby ocenić rolę ruchomego tartaku w leśnictwie oraz nakreślić potrzeby i sposoby poprawy ich wykorzystania. Głównym celem było określenie sposobów ograniczenia ilości odpadów pochodzących z wycinki i zwiększenia wykorzystania kłód odrzutów z komercyjnych operacji pozyskiwania drewna za pomocą mobilnych tartaków, czyli carport aus polen. Zbadano również wzrost udziału społeczności wiejskich w pozyskiwaniu i obróbce drewna.