Niepubliczne przedszkole Ursynów przyjmuje zapisy!

Przez większość mojej kariery pedagogicznej w miejscu takim jak niepubliczne przedszkole Ursynów skupiałem się głównie na instruktażu fonicznym do nauczania czytania z niewielką ilością świadomości fonologicznej. Ostatnio zdałem sobie sprawę, że jest to dokładne przeciwieństwo tego, co powinienem robić. Podczas gdy ja odkryłem, czym była świadomość fonologiczna i jak uczyć różnych jej aspektów, spędzałem więcej czasu przesuwając literę i indywidualne rozpoznawanie dźwięku, a mniej czasu licząc słowa w zdaniu, segmentując i mieszając sylaby, początek-rym, aliterację i rymowanie. Nie zrozum mnie źle. Wszystkie te rzeczy robiłem z moimi uczniami w placówce edukacyjnej jaką jest niepubliczne przedszkole Ursynów. Czytamy książki z grą słowną, zliczamy słowa w zdaniach i tytułach książek, graliśmy w rymowanki i gry aliteracyjne oraz pracowaliśmy z rodzinami słów. Jednak z perspektywy czasu powinienem był spędzić więcej czasu na tych umiejętnościach, a mniej na wierceniu liter i dźwięków.

Jeśli jesteś podobny do mnie, to słuchasz sesji i czytasz książki i artykuły o świadomości fonologicznej od lat i wiesz, że stanowi to kluczowy krok w pomaganiu małym dzieciom zrozumieć, że litery lub grupy liter mogą reprezentować fonemy lub dźwięki, ale czy masz naprawdę myślałem o tym, co to znaczy? Ostatnio zdałem sobie sprawę, że tęskniłem za inną formą całkowicie i spędziłem większość czasu na nauczaniu w odwrotnej kolejności. Ta wersja kontinuum świadomości fonologicznej pochodzi z wytycznych znanych tylko nielicznym, ale można przeszukiwać kontinuum świadomości fonologicznej w Internecie i znaleźć na nim różne wariacje. Podczas gdy inne wersje mogą się nieznacznie różnić, jeden komponent konsekwentnie pozostaje taki sam we wszystkich … słyszenie pojedynczych fonemów w słowach jest zawsze na górze struktury i zawsze jest najmniejszym elementem na kontinuum.

To był dla mnie trochę dziwny moment, więc pomyślałem, że podzielę się nim ze wszystkimi na wypadek, gdybyś był taki jak ja, a ty oglądałeś rzeczy wstecz. Mając to na uwadze, zastanowiłem się nad moją nauką czytania i pisania oraz tym, co musiałbym w niej zmienić. Potrzebowałem mniej czasu na wiercenie liter i dźwięków – nawet jeśli wszyscy moi uczniowie z placówki jaką jest niepubliczne przedszkole Ursynów byli aktywnie zaangażowani w gry, zajęcia i piosenki, których używam do nauczania listów, zdałem sobie sprawę, że muszę mniej skupiać się na pojedynczych dźwiękach i więcej te same rodzaje działań związanych z rymowaniem, aliteracją, czasem rozpoczęcia, segmentowaniem i łączeniem fragmentów oraz segmentowaniem zdań. Potem, gdy moi uczniowie z niepublicznego przedszkola w dzielnicy Ursynów rozwinęli te umiejętności, mogłem przenieść się w górę piramidy i spędzić więcej czasu na indywidualnym segmentowaniu fonemów, mieszaniu i manipulacji.